fredag, mars 14, 2008

Costa Ricas 7 Underverk

Jag får ganska många mail av folk som vill tips om sevärdheter i Costa Rica. Så vad passar då bättre än att visa upp de platser som costaricanerna själva röstat fram som Costa Ricas 7 Underverk:
  • La reserva de Monteverde


Monteverde är ett väldigt populärt turistmål för de som vill uppleva molnskogens (cloud forest) flora och fauna. Mer info om Monteverde finns här.
  • El volcán Poás


En av de aktiva vulkanerna i Costa Rica. Poás besöker man helst på morgonen/förmiddagen och passar utmärkt som dagsutflykt från huvudstaden San José. På bilden syns både den aktiva kratern och lagunen (mellan dem går vandringsleder). Poás har jag tidigare skrivit om här.
  • Los canales de Tortuguero


I Tortugero kan man åka flodbåt på ett virrvar av kanaler i regnskogen, eller varför inte passa på att se när sköldpaddor kommer in dit, gräver bon och lägger ägg. Mer info finns här.

  • Río Celeste


Den vackra floden Río Celeste är omgiven av regnskog och har ett av de vackraste vattenfallen i landet och naturliga varma källor. Mer info (och bilder!) finns här.
  • El cerro Chirripó


Costa Ricas högsta punkt och kanske vildaste nationalpark. Här kan man klättra genom väldigt varierande natur, med början på låglandet på 1000 meters höjd upp till tundran på 3819 meters höjd. En klar dag kan man se både Stilla Havet och Karibiska Havet därifrån. Mer info finns här.
  • El volcán Arenal


Den mest kända av Costa Ricas aktiva vulkaner och den många ser som ett landmärke i Costa Rica. Jag har tidigare skrivit om Arenal här.

  • Isla del Coco


"Kokosön" är en av landets nationalparker och ligger 500 km ut i Stilla Havet. Är ett populärt resmål på grund av sin unika flora och fauna. Mer info finns här.


*I den största dagstidningen La Nación kunde man för ett tag seda nominera de platser i Costa Rica som man tycker passar som Costa Ricas 7 Underverk. Sedan sammanställde de en lista med 20 platser där man fick rösta fram sina 7 favoriter. Mer än 30 000 deltog i omröstningen.

Sidan med de 20 nominerade platserna finns här (och det är även därifrån som jag lånat bilderna ovan).

6 kommentarer:

A L V A S - P A P P A ! sa...

Inte utan att man blir riktigt sugen på att besöka dina underverk! Kokosön! -bara namnet är ju så coolt!

nina sa...

Visst är de vackra! Jag får skämmas lite och berätta att jag bara besökt ett par stycken av dem, får jobba på det!

Anna Malaga sa...

WOW, man blir liksom stum av att se bilderna!

nina sa...

anna: visst blir man! särskilt río celeste - tänk att jag inte varit där än! fy skäms på mig...

It´s all about me sa...

Costa Rica verkar fortfarande i mina ögon vara det vackraste landet i världen. Fast jag har förståss aldrig varit där. Efter det här inlägget är jag dock ännu mer säker på min sak.

nina sa...

annaluna: Du har rätt i att det verkligen är otroligt vackert här. Städerna är inte så mycket att skryta om, men naturen.. Så mycket grönska och så omväxlande...