söndag, september 14, 2008

Julpynt!

Nu har det så smått börjat julpyntats här! Under den senaste veckan har jag faktiskt sett både julskyltningar i affär och i folks hem (på väggarna i ett par hus i området där jag bor hänger det jultomtar och granar och blinkande ljusslingor).

Den första riktiga julskyltningen såg jag i en affär i tisdags* (den 9/9) men hade inte kameran med då. Nu har jag i alla fall förevigat skyltfönstren där:


Det roligaste var att det var en äldre dam som satt och tittade när jag tog bilderna och kommenterade att "åh visst är det väl fint!" medan min första tanke snarare var "åh vad tidigt med jul!". ;-)

Dessutom var det en massa folk som kom och gick i affären och köpte med sig julgrejer. Jag skulle nästan sätta pengar på att så fort nationaldagen varit kommer alla flaggor tas ner och ersättas med tomtar.

Jag hade ju en gissningstävling för ett tag sen om när jag skulle se den första julskyltningen. Eftersom annelih gissade den 1/9 och pumita den 17/9 och jag såg julskyltningen exakt mitt emellan de gissningarna så vinner båda två! Är ni sugna på ett vykort från Costa Rica (som kanske dimper ner om ett par månader eller så) så hör gärna av er på ninaincostarica@gmail.com

*Egentligen såg jag ett par granar i ingången till en affär redan för ett par veckor sedan men tyckte att det inte riktigt räknades med bara ett par granar och ingen mer skyltning. Dessutom var det en sån där affär som man kan tänka sig har granar i entrén året om för att det ska vara fint.

11 kommentarer:

Pumita sa...

Är det sant?!! Gracias, amiga! Haha, det trodde jag aldrig. Jag är rätt glad över att vi inte har någon julskyltning än. Ett kort skulle sitta finfint! Postiljonen i Costa Rica är inte känd för sin snabbhet och pålitlighet så det går jättebra med ett virtuellt vykort. Du kan skicka det till pumansdotter@yahoo.com. Det ser jag fram emot!

P.S. Fina bilder!

Anonym sa...

Un million de gracias! Det skulle vara jättehäftigt att få ett vykort från CostaRica...kommer isf rama in det. Jag kan maila min adress.
Här hemma har dock inte julskyltningen kommit igång ännu ...tack&lov..men det var fina bilder på annorlunda snögubbar och fina tomtar.

Thérèse sa...

Redan!? Här hemma har jag inte sett ett spår av julskyltning och förmodligen dröjer det åtminstone en och en halv månad till. Är julen extremt populär i Costa Rica eftersom man börjar så tidigt med julskyltning eller är det bara för att handlarna tror sig kunna tjäna lite extra på att få folk att köpa julklappar tidigt. Då kanske dom hinner ge bort den tänkta julklappen vid något annat tillfälle och tvingas köpa en ny...

Petchie75 sa...

Jag såg julgrejor på K-Mart i San Juan förra helgen, dvs den 6/9 - och ännu mer denna helgen! För att inte tala om Halloween-pynt, så det kommer väl att vara en blandning nu fram till slutet av oktober...

nina sa...

pumita:
Japp, det är jättesant. Vad duktig du var på att gissa. :-) Ett virtuellt vykort dyker upp när du minst anar det (ska bara sova och nationaldagsfira lite först). :-)

Jag tycker det är helt rätt att vänta med julskyltningen lite... Flera månader med julprylar är lite vääääl mycket. ;-)

annelih:
Vad fint att rama in det. Då får jag välja ett extra fint kort. :-) Jag har fått ditt mail med adress så jag skickar ett vykort i veckan. En gång tog det nästan ett halvår för ett brev att komma fram för de råkade skicka det med bananbåt så vi får se hur lång tid det tar. ;-)

thérèse:
Visst är det väl tidigt! Så vitt jag kan se så är folk intresserade av julpynt redan nu, en del har ju till och med blinkande lampor redan. Man tjuvstartar kanske lite nu och pyntar mer och mer under de kommande månaderna. Jag vet flera som t.ex. har (plast)gran och självlysande renar redan i november.

Julklappar tvivlar jag däremot på att folk köper nu. Är det inget man kan använda direkt (som julpynt) så väntar man helst till sista minuten, dvs på dagen den 24/12... ;-)

petra:
Visst är det lite konstigt att se julgrejer redan nu? Jag börjar nästan tro att det ÄR jul snart. ;-)

Här är ju inte Halloween så stort, möjligtvis går man på fest men pyntar inget eller så. Så efter nationaldagen är det nog tomtar för hela slanten.

Marianne sa...

Grattis till Annelih och Pumita! Förfärligt att det börjas så tidigt, då hinner man ju tröttna på julen redan innan den kommer. Här har man faktiskt också julpynt, men det kommer inte förrän långt senare och är mer kopplat till kopternas jul som jag har för mig är 7 januari. Just nu har vi i stället Ramadan-pynt.

nina sa...

marianne:
Visst är det alldeles för tidigt... Men de spelade åtminstone inte julmusik också, det hade ju varit värre. ;-)

Jag såg ju lite Ramadan-pynt på din blogg, det var fint tycker jag. Kul med något som inte bara är tomtar!

Annika sa...

Det är tom tidigare än i det stora landet i norr där jag bor...wow!
FÖR tidigt.
Här brakar det nog till precis efter Halloween, 31 okt. DÅ kommre julen upp. När jag jobbade som dekoratör här började vi kolla över granar och annat i mitten av sept...sen åkte lite upp i varuhuset pö om pö...Kunderna kunde ibland vara riktigt sura när dom tittade på oss, haha!
Fast. å andra sidan finns det flera julbutiker som är öppna året om...fullt ut med julmusik o rubbet...Jajamäään!

Marianne sa...

Nina, du har en liten och enkel utmaning hos mig : )

nina sa...

annika:
Visst är det ALLDELES för tidigt! Som tur är finns det inte julpynt i alla affärer, bara en del... Det kommer väl om ett par veckor eller så. ;-)

Jag kan tänka mig att man börjar med jul direkt efter Halloween där, men eftersom vi inte firar Halloween tänker man väl här att man kan börja redan nu. :-D

Konstigt med julbutiker året om, jag menar, vem är sugen på jul mitt i sommaren?

marianne:
Kul, ska kolla in utmaningen!

AnneliH sa...

I går var jag och tittade vad affärerna häromkring har att erbjuda i julpynt. Mycket intressant.

Ha..ha..bananbåt! Ja, det kanske blir en jättefin julklapp då ;)

Hoppas du har det bra!