onsdag, maj 23, 2007

Guayaba

I förra inlägget skrev jag om guaba/guava-frukten och nu kommer nästa "gua-"frukt på listan, guayaba.

Det är nu det blir förvirrande.

Frukten som flera av er nämnde i kommentarerna till förra inlägget kallas här inte för guava - utan guayaba.

Nu ska jag inte trassla in mig för mycket, det är mycket möjligt att frukten kallas guava i andra latinamerikanska länder, men här går den under namnet guayaba och guava är vad den kallas på engelska.


Så när man dricker guavajuice eller äter guavamarmelad så kommer de från den här frukten och inte från guavan i förra inlägget.

Hur som helst så är det en riktigt god frukt som kan plockas solvarm från träden under torrperioden. Man kan äta den som den är, eller använda den i t.ex. juice, marmelad, sylt, batidos (färskpressad frukt mixad med vatten/mjölk) eller som fyllning i empanaditas och annat gott...

4 kommentarer:

Desiree sa...

Ah väldigt interessant. Det var självklart denna jag menade att jucien var så god från. Det är rätt förvirrande när frukter har olika men snarliknande namn på olika ställen. Om guayaban växer på träd hur växer guavan? Växer den också på träd?

Anonym sa...

Nu vore det ju förstås fiffigt om man kunde skicka smakprov via bloggen.

Anonym sa...

Tack för länken till min blog. En medarbetare översatte detta åt mig. Jag gillar bilderna.

Jon

nina sa...

Väldigt sena svar på kommentarerna, men ok...

desiree: Guaban växer också på träd. Tror jag har en bild någonstans på det som jag kan leta upp och visa här. Fortsättning följer...

matilda: Ja, gärna smakprov över bloggen. Och dofter. Och ljud.

jon: Tack tack. Din medarbetare får väl översätta det här också. :-)