tisdag, februari 20, 2007

Tamales - igen

Jag har tidigare skrivit om tamales, Costa Ricas svar på julskinka. Det är en majs- kött- och grönsaksblandning inslagen i bananblad.

Innan jag kom hit trodde jag att man tuggade i sig bananbladen också, ungefär som en hamburgare.

Berättade det för en bekant här, varpå hon sprutade kaffe över hela bordet.

Saken blev inte bättre av att jag sedan råkade nämna att jag också trodde att folk plockade bananblad direkt från bananplantorna och åt al dente. Som ett litet snack.

Hon skrattade som en häst. I en kvart, minst. Sedan ringde hon runt till alla bekanta och berättade vad jag sagt. Så nu är jag väl lite av en kändis bland tanterna i Heredia. :-)

Så nej, man äter inte bananbladet utan bara fyllningen.

Här är en video av hur man slår in en tamal:

Ok, videon är från Panama, men man gör likadant här så sak samma.

Inga kommentarer: