tisdag, januari 09, 2007

Så luktar Costa Rica

När jag kom tillbaka till Costa Rica efter nästan tre månader i Sverige var det första som slog mig hur välbekant allt luktade.

Redan när jag klev av flygplanet och gick igenom gången in till flygplatsen luktade allt precis som det skulle. En blandning av värme, fuktighet, tropiska växter och... något jag kände igen men inte riktigt kunde sätta fingret på vad det var.

Väl inne på flygplatsen, på en av toaletterna i ankomsthallen när jag tvättade händerna, kom jag på vad det var. Tvålen! Såklart!

På alla offentliga toaletter och i allas badrum finns alltid antibakteriell tvål. Den verkar vara mycket populärare än vanlig tvål, i bland hygienartiklarna i mataffärerna finns t.ex. bara några få märken av vanlig tvål, men hur många som helst av antibakteriell sådan.

Fortfarande när jag tvättar händerna eller går förbi någon på gatan och känner en flyktig doft av denna tvål tänker jag att japp, såhär luktar Costa Rica.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Nina !! Jag har nyss suttit och tittat på dina bilder, vad du verkar ha det mysigt på andra sidan jordklotet. Ha det så bra .
hälsningar Katrin i köket