måndag, augusti 04, 2008

En ganska vanlig söndag

Det är ju inte alltid jag är ute på äventyr bland pilgrimer, kossor och clowner. Det är rätt skönt med en vanlig slapp söndag också. Gå runt lite på stan och i parken, äta god lunch, ta en kaffe, gå på bio...

När vi gick runt på stan råkade vi gå förbi arenan i Heredia. Där var det fotboll såklart (fotboll är landets andra religion, tro mig) och eftersom matchen nästan var slut var portarna öppna och det var bara att gå in och kolla på slutminuterna.

Jag gillar fotboll när det är stora mästerskap, men småmatcher bryr jag mig inte om (fast det får man inte säga högt här). Så jag kollade mest in utsikten över bergen i bakgrunden, och alla hurrande och hoppande supportrar förstås.

Heredias färger är gult och rött så det här är helt klart en Heredia-supporter. Fast det är ju förstås inte färgerna som fångar min uppmärksamhet utan trycket på tröjan.

Ja, jag vet att Bimbo* är ett företag som gör bröd - och ja, jag vet att de sponsrar fotbollslag och att det inte betyder något annat. Men trots att jag sett så många gå runt med Bimbo-tröjor kan jag fortfarande inte hålla mig för skratt. Det ÄR kul med vuxna karlar som går runt med Bimbo på bröstet. :-D

Ingen fotbollsmatch, parad, karneval eller festlighet utan grillspett. De brukar vara jättebilliga - ca 5 kr styck - så jag köper ibland. Många turister skulle kanske inte våga sig på det men jag har aldrig någonsin blivit dålig. Det är generellt ingen fara alls att äta maten här och i de flesta städer kan som turist man dricka kranvattnet också (fast fråga alltid lokalbefolkningen först).


Jag var för hungrig för grillspett så det blev lunch på Delicias caribeñas de mami istället. Det är en restaurang som serverar typisk mat från karibiska kusten här i Costa Rica. Med målade palmer, vågor och blommor på väggarna och personal klädda i Hawaii-skjortor i starka färger kan man låtsas att man är på stranden.

Och maten är god och doftar så gott! Rice and beans (ris och bönor kokade i kokosmjölk - det ÄR gott!), rondón (fisk- och skaldjurssoppa med kokosmjölk) och goda karibiska såser till maten.

Naturligtvis drack jag hiel (eller agua de sapo) till maten. Det är en ganska kryddstark dryck med mycket ingefära. Jag ska prova att göra det hemma snart så lägger jag ut recept ifall det blev bra.

*Bimbo har jag skrivit om tidigare här.

9 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vad roligt med fotbollsmatch! Jag gissar att alla fans är väldigt entusiastiska?! :-)
Och den där drycken lät spännande! Vore skoj om du får till den bra hemma och sedan publicerar receptet! :-)

Anonym sa...

Vilken härlig läsning! Drycken agua de sapo blev jag väldigt nyfiken på ;)

Pumita sa...

Haha, jag kanske har nämnt tidigare att jag blev erbjuden en Bimbo-keps men jag tackade artigt nej. Otroligt ohyfsat, jag vet! Men jag kunde inte ta på mig den när jag förknippar den med nåt korkat.

nina sa...

saltis:
Det var ju slutminuterna så låt oss säga att supportrarna av det vinnande laget var väldigt entusiastiska och många av de andra såg rätt tårögda ut. Det är ju största allvar! :-)

annelih:
Tack, kul att du gillade inlägget. :-)

Jag ska testa att göra drycken och hoppas att den inte innehåller alltför konstiga grejer som man inte får tag på utanför landet. Det är ju det som är både tjusningen och "faran" med lokala drycker. ;-)

pumita:
Haha, jag förstår till 100% att du tackade nej. Möjligtvis hade jag tagit en som souvenir men aldrig tagit på mig den. För vem vill gå runt och basunera ut "Bimbo"?! Det finns nog med knäppa engelska tryck på T-shirtarna här. ;-)

Marianne sa...

Det enda som får mig fascinerad av fotboll är de socialantropologiska analyser man kan göra av folk : D Nä, jag är inte socialantropolog, men ibland önskar jag. Hade helt klart gjort som du, intensivt studerat mänskliga beteenden och molnen över bergstopparna.

Vem döper sitt företag till Bimbo? Haha!

Kul om du får till drycken med "vettiga" ingredienser! Hoppas det!

Unknown sa...

Suveränt med ett brödbolag som heter Bimbo.

Jag hamnade nästan i Costa Rica för 12 år sen, hade jag hamnat där då hade jag antagligen inte varit i Thailand nu..

fin blogg

nina sa...

marianne:
Samma här, socialantropologi är väldigt intressant. Var sugen på att läsa det på universitetet men det blev språk istället.

Bimbo-bröd låter väl fint. ;-)

Jag är så dålig på socker och sötsaker eftersom jag nästan aldrig köper det, men jag antar att man inte får tag på bruna små (lite geggiga) fyrkanter gjorda av sockerrör överallt!? Klurigt värre.

fotavtryck i asien:

Tack och välkommen! Oj, hur kom det sig att du nästan hamnade här? Thailand låter ju inte fel det heller, ska kolla in din blogg. :-)

Här är Bimbo-brödet nästan det enda brödet. Bimbo finns tydligen i hela Latinamerika och i Spanien. Och gissa vad folk blir chockade när jag berättar vad det betyder för oss. ;-)

Marianne sa...

De där geggiga sakerna gjorda på sockerrör kanske kan bytas ut mot Muscovado-socker som är mörkbrunt råsocker gjort på sockerrör. Om du skriver receptet kan vi har ute se vad vi kan hitta på för att byta ut just sådana saker. Värre är när det ska vara en viss inhemsk frukt som inte finns någon annanstans än möjligen Amazonas, typ : )

Thérèse sa...

Ha ha , bimbo-bröd finns ju även i Spanien. Ett ganska trist men populärt vitt bröd som man rostar. Jag har skrivit om det förut i min blogg. Kul att dom sponsrar fotbollslag för att se fotbollsspelare med bimbo-tryck på bröstet känns ju ganska komiskt. Jag har aldrig varit på fotboll i Latinamerika men däremot i Spanien och det är SÅ kul med stämningen som man aldrig ens är i närheten av på allsvenska matcher. Nu ska jag väl vara ärlig och säga att mina besök på fotboll är relativt sällsynta både i Sverige och Spanien men några matcher har jag sett och lite kul tycker jag det är. Har också varit på fotboll i London en gång.