onsdag, maj 07, 2008

Utsikt från bussen

Den här bilen fick jag syn på från bussen (klicka så blir bilden stoooor). Jag googlade på namnet och det verkar vara någon produkt för veterinärer, något för att öka fertiliteten hos djur kanske? :-)


På bildern ser man även busschaufförens lilla myntlåda. De är väldigt snabba på att sortera mynt i rätt fack så man snabbt får rätt växel när man betalar. Den på bilden är rätt tråkig, ofta har de sina namn skrivna på dem eller bilder på stränder och palmer.

Såna där nymodigheter som busskort eller betala med sms kommer nog inte hit på länge...

5 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Du lever helt klart i en väldigt annorlunda kultur. Här i mitt område måste man betala med jämna pengar när man åker buss. Vet inte om det ens finns busskort.

Marianne sa...

Haha, den dekalen hade inte funkat här : )

Smart myntlåda, och var du glad för att man inte kan betala med sms, jag tycker att det verkar hur krångligt som helst.

Fotot skulle nästan kunna vara taget här: Slitet och nergånget men hur fina bilar som helst. Konstigt det där. Här tycks man dock inte riktigt veta vad en hjälm är.

nina sa...

anne-marie:
Här ska man helst betala med små valörer så busschauffören har växel men man behöver inte betala med jämna pengar.

Undrar varför man ska behöva göra det? Är det för att de tycker det är jobbigt att ge växel?

Minns på Island att det var samma sak där och att vi inte fick följa med bussen en kväll för vi inte hade jämna pengar utan fick gå två timmar i spöregn...

marianne:
Jag tror den där dekalen funkar på latinos, de är ju rätt sexfixerade. :-D

Jag gillar faktiskt myntlådan, det går väldigt snabbt att betala faktiskt. Dessutom är det kul att titta på när chauffören sorterar mynten vid rödljus.

Ja inte är det vacker omgivning på kortet, det är taget i en ganska sunkig del av stan. Fast det stämmer nog det du säger, att bilarna är nya och fina men husen förfallna. Folk kanske hellre tar hand om sina bilar än andras hus?

Här är det lite si och så med hjälm, många använder den men bara för att de måste. Har de chansen är det en del som hänger den på armen istället... så armbågen är visst viktigare att skydda än huvudet.

Petchie75 sa...

Ha ha, kul reklam på bilen! Jag kom precis hem från spansklektionen med buss - jag skrev ett blogginlägg förra året om hur amerikanerna i PR blir helt chockade när de hör att jag tar bussen, och de flesta puertoricaner tycker att det är lite roligt... det är ju bara fattiga (och turister som ska till Old San Juan) som tar bussen här, det är ett väldigt amerikaniserat, bilberoende/älskande samhälle!
Vi måste precis som A-M betala kontant med jämna pengar så jag länsar Os fickor på växel varje kväll!!

nina sa...

petra:
Jag minns det inlägget du skrev. Amerikaner här tycker också att det är konstigt att jag åker buss, själva skulle de aldrig vara utan bilen. Costaricanerna ser däremot inte det som konstigt för här tar många bussen, inte bara fattiga.

Jag tycker bussen är bra, de går ofta och det känns nästan lite säkrare än att ge sig ut i den galna trafiken i personbil. Det är ju liksom mer plåt och människor mellan mig och krocken. ;-)

Jag tycker det är märkligt att man måste betala jämna pengar, så svårt kan det väl inte vara att växla. Du får skicka chaffisarna i PR hit så kan de här lära upp dem hus man växlar pengar snabbt och skickligt. :-)