tisdag, mars 25, 2008

Vanliga och ovanliga namn

José, María, Jorge, Ana, Jesús, Andrea, Pedro, Pablo...

Det är några vanliga namn här som verkar bäras av var och varannan man träffar. Ofta i kombination med ett andranamn, såsom Mariá Fernanda, María Alejandra, María Guadalupe, María Antonieta...

Men visst finns det mer ovanliga namn här också. Jag känner en kvinna vid namn Urania (vilket får mig att tänka på uranium men är egentligen ett namn ur grekisk mytologi) och en kille vid namn Hair.

Till skillnad från i Sverige finns det ingen myndighet som godkänner eller avslår de namn man väljer till sina barn. Visst är det lite kul med omväxling, men frågan är hur kul vissa namn på listan* nedan är att bära egentligen.

Vad sägs om Hendrix de Los Angeles, Dollar Alberto eller Slash José?

*Listan är ett urval av ovanliga förnamn som finns registrerade i Registro Civil här i Costa Rica. I den ursprungliga listan finns även personnummer listade för att bevisa att namnen är riktiga men jag tar inte med dem.

De flesta i listan har fyra namn, de två första är efternamn och efter det står förnamnet/förnamnen.


  • Sport:

BRAVO ALFARO ROCKY GREIVIN
DAILEY MAIRENA SHAKEEL ONEIL
MEZA AVILES NIKE GLEYSIN

  • Vetenskapsmän:

SOLANO ZUÑIGA EINSTEIN EDUARDO
BENWELL BENNETT DAVINCY ERNESTO
MORALES OLIVARES FREUD FABIAN
ALVARADO GONZALEZ DARWING FRANCISCO

  • Musiker:

SUAREZ NARANJO RINGO GERARDO
BOLAÑOS SOSA STING ANDRES
HERRERA GUEVARA HAMMER ALONSO
MORERA CALVO HAMMER ESMIT
OVIEDO MOLINA MAX JAGGER
FORRESTER GONZALEZ JIM MORRISON
GUTIERREZ MENOCAL HENDRIX DE LOS ANGELES
ARAYA MONTERO GEORGE MICHAEL
RODAS CASTRO ELVIS PRESLEY
CRUZ PASOS SLASH JOSE

  • TV och film:

FALLAS CARRILLO MAVERICK
HERNANDEZ JACKSON BRUCELEE
ARRIETA ARROYO RAMBO GERARDO
ORTEGA ROJAS ALIEN GERARDO
ACUÑA CAMPOS MACGIVER
ARAYA CORDOBA ROCKY DOMINGO

  • Teknologi:

NUÑEZ VARGAS CISCO RIDER
GOMEZ RUIZ EXCEL

  • Valuta:

MARIN MURILLO EURO JOSE
MARIN RIVERA DOLLAR ALBERTO

  • Politik:

CORDERO SALGUER JOHN KENNEDY
GOMEZ RODRIGUEZ RICHARD NIXON
AVILES MORA STALIN LENIN
BOGARIN VILLALOBOS HITLER RODOLFO

  • Övrigt:

LOPEZ LOPEZ HONEYBEE CAROLINA
GUZMAN MORA ANGEL HOMOBONO
QUIEL REYES NAVY
CASTILLO SALINAS JOSSEPH STALONMAYER
ARAUZ TAISIGUE MAC JUNIOR

9 kommentarer:

Anonym sa...

tjenare tjenare!
jag är en tjej halvt svensk havlt Costa Rican o jag tycker att det du gör e superkul! men jag läste på frukosten längre ner o gud vad jag älskar gallo pinto!! och när jag läste om maten så fanns inte salsa lizano med! :P det är den bästa o godaste såsen som kommer från costa rica o du bordepröva den! :P skitgott! jag tror föresten att de flesta har det i sin gallo pinto! mycket speciell smak!

nina sa...

Hej anonyma tjej! Kul att du gillar bloggen, jag kan tänka mig att du känner igen en del. :-)

Och tack för påminnelsen, det är klart salsa lizano ska vara med! Jag måste ha fått hjärnsläpp när jag glömde nämna det. Jag tycker också det är jättegott och använder det ofta. :-P

Anna Malaga sa...

hahaha, jag tror jag dör! Namn kan vara kul här ocksâ, men Hitler Rodolfo har vi sluppit!

nina sa...

anna: Som tur är heter stackarn inte Hitler Adolfo, det hade ju varit ännu värre. :-D

Lisa Christensen sa...

Haha! Vad kul med namnen! Letar efter barnnamn, men tror inte att det blir Rocky eller nåt i den stilen :)

nina sa...

Inte Rocky säger du!? Men Cisco Rider kanske? Eller Rambo Gerardo ;-)

Anonym sa...

jippie!
vad kan man göra i costa rica?
jag är på resa där och vill ha förslag på gräjer jag kan göra.
tack

Anonym sa...

Men jösses!!!! Hur kan man bara komma på tanken att kalla sitt barn Stalin Lenin eller Hitler Rodolfo? Fast MacGiver tyckte jag var lite skoj (stor fan a vMcGyver*s*)Men kan tänka mej att barnet inte tycker det är lika kul. Homobono vet jag inte riktigt vad jag tycker om det, mäkligt namn!Hoppas att Honeybee inte planerar att bli president eller åklagare, tror hon får lite svårt att bli av med bimbostämpelt...

nina sa...

nejma: Visst är vissa namn helt galna, man kan ju verkligen undra vad för slags föräldrar barnen har... MacGiver är ju snäppet bättre än en stackare i Panama som heter Mac Donald...

Och jag läste om en i Ecuador som heter Alka Selzer, det är ju som att döpa ungen till Samarin i Sverige... :-D