tisdag, maj 01, 2007

Skräpmat vs annat

Jag funderade vidare på hur dyrt skräpmat är här och hur mycket annat man kan få för pengarna.

Om ett mål skräpmat kostar 2500 colones/$5/32 SEK (och det är ändå ganska lågt räknat), kan man göra något av följande för pengarna istället:

  • åka buss 10-20 ggr (beroende på bussbolag)
  • äta middag för två på restaurang
  • betala två månaders vattenräkning
  • få 10-20 h på ett internetcafé
  • köpa morgontidningen drygt 15 dgr
  • dricka 15 koppar kaffe på kafé
Och viktigast av allt:
  • köpa frukt och grönsaker på marknaden - som räcker i över en vecka för två personer
Hmmmm... jag undrar vad jag väljer...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men att det är så dyrt! Det verkar ju helknäppt.

It´s all about me sa...

ja, har oxå tänkt på det...stört. Likförbannat sitter det hela familjer och äter där, uppklädda som om det vore något väldigt fint. Eller?

nina sa...

matildas fikarum:

Visst är det helt galet. Men jag antar att snabbmatskedjorna utnyttjar det faktum att allt amerikanskt är coolt och att folk betalar för det. Sen blir det en ond cirkel: amerikanskt = dyrt = lyxigt osv.

nina sa...

annaluna:

Jaaa, precis. De klär upp sig och åker hela familjen/släkten för att mysa i food courten. Söndagsmiddag. Mums.

Anna Malaga sa...

Inget svârt val, tycker jag ;-)

Anonym sa...

Känner igen det där. Tyckte de var svindyrt att äta på tex Macdonalds// Ann-Sofie