onsdag, mars 28, 2007

¡¡¡Discobussarna!!!

Eftersom jag är så barnsligt förtjust i bussarna i Panama City kommer ett gäng bilder på dem.

Tyvärr kommer de inte med ljud, så man får själv lägga till:

* Tuuuuut tuuuuut tuuuuuuuuut. De tutar glatt när de kommer åkandes.

* Busskillens ropande om vart bussen är på väg. Oftast helt obegripligt (iaf i mina öron), men låter skoj.

* Dånande reggaetonmusik. Staden försöker få chaffisarna sluta tuta och spela så hög musik, men många är rebelliska och struntar blankt i det.

Eftersom alla chaufförer blev så glada och stolta över att jag fotade just deras buss (och gärna stannade mitt i trafiken och vinkade), så måste jag självklart lägga upp alla bilder jag tog. Det vore ju taskigt annars.





Tydligen pågår det ständigt en tävling mellan busschaufförerna om vem som äger den snyggaste och mest dekorerade bussen. Inte konstigt att de är så fina!

Bussarna är gamla skolbussar som målats med riktigt färgglatt grafitti. Ofta har de även glitter runt fönstren och inne i bussen, tofsar (typ gardintofsar) som hänger vid hjulen och lampor som blinkar både inne och utanpå bussen.



Självklart har bussarna också egna namn. Ofta efter busschaufförens barn eller fru. Och då finns en målning av barnet på baksidan av bussen.

Men ibland väljer man någon annan att hedra:


Första bussen jag någonsin tog i Panama City hade discokula och julgransbelysning inne i bussen.

En annan buss hade hängmattor i taket.

En annan hade mörkröd galonklädsel på sätena och en och annan fjäderboa framme hos chauffören. Lite pimp, liksom.

Fast man kan ju också ha som den här, blinkande hjärtan:

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är helkul med så roliga och vackra bussar! Snacka om att fira glädjen i livet!

It´s all about me sa...

Fan vad schyssta bussar! Och jag som gillade de i Buenos Aires...!

nina sa...

Matilda: Precis så tycker jag också! De sätter verkligen guldkant på tillvaron. Det känns som att bussarna är Panama i ett nötskal: färglatt, roligt och högljutt.

annaluna: Det är vad jag sa när jag såg dem första gången: "Och jag som gillade bussarna i San José..." Bah! :-)

Anonym sa...

Ja sådåna bussar skulle verkligen sätta färg på våran lilla stad :)

Nejma sa...

Åh, såna bussar skulle jag vilja ha här! Jag undrar just vad marockanerna skulle tänka om dom såg en sån buss komma körnade på gatan här. Fast här är iof både bussar och taxibilar rätt friskt dekorerade - eltejp, klistermärken, mattor, handdukar, frigolitskivor, tofsar, radband, gosedjur.... Man tager vad man haver, liksom....

Jätteintessant blog du har föresten! Hittade precis hit från Anna i Málaga. Jag lägger in en länk till dej på min blog.

K sa...

Tänk att kliva på en sån buss en mörk iskall vintermorgon här i Sverige!

nina sa...

jenny: Ja, tänk dig dem i Sundsvall. Det skulle bli en väldig kontrast mot alla stenhus...

nejma: Tack och välkommen hit! Låter jätteintressant med Marocko, ska genast ta en titt på din blogg.

magalös: Ja, det skulle nog muntra upp en hel del i mörkret. :-)