Som jag skrev i förra inlägget kommer det inga räkningar med posten här i Costa Rica.
El- och vattenräkningen kommer varje månad, så vitt jag sett levererad av en kille på motorcykel som kommer från företaget. De flesta hus här har staket, gallerdörr och innergård/garage framför huset, så om man inte är hemma sticker han helt enkelt in räkningen i gallerdörren eller slänger in den på gården. Verkar fungera riktigt bra, faktiskt.
Den vanliga telefonräkningen levereras på samma sätt, men inte mobilräkningen. Mobilräkningen kommer via sms. "Betala si och så mycket, innan den dagen, annars stängs din linje av."
När räkningen kommer vet man inte riktigt. Min granne skaffade mobil och gick varje månad och frågade hur mycket han skulle betala, orolig för att linjen skulle stängas av. Inte ett öre behövde han betala på flera månader. Sen kom sms efter sms, betala, betala, betala. Ett halvårs ackumulerade räkningar, på några veckors tid.
Annars är det ganska smidigt att betala räkningarna. Vissa banker erbjuder banktjänster online, men de flesta använder sig inte av det. Istället betalar man dem på de största affärs- eller apotekskedjorna. Mobilräkningen betalar man också där, det är bara att uppge sitt mobilnummer i kassan så är det klart.
Om man inte vill betala på affären kan man göra det i bankomater. Bara att trycka på "servicios publicos" istället för "uttag" eller "överföringar". Eller så kan man betala på banken, eller direkt hos företaget.
Vad jag föredrar? Affären såklart!
Det är ju hur praktiskt som helst, att gå ner på affären och köpa en liter mjölk och samtidigt betala elen och vattnet.
lördag, mars 31, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Sån lyx!!!! Jag vill också kunna betala mina räkningar på affären - fast då måste det ju finnas affärer först... Och det är det lite si och så med här. Här är väldigt många affärer ett omgjort garage eller en ombyggd barnvagn som dras omkring i kvarteret eller ett moppeflak eller en badhanduk utlagd på trottoaren.... Det finns många varianter.
Mobilen betalar jag genom att köpa kontantkort. Alla andra räkningar betalas på respektive företags kontor, det blir någon timmes köande varje månad. Kölappssystemet har precis kommit hit, häääääääärligt! Vem vet, vi kommer kanske också att kunna betala via bankomaten - om en 10 år eller så...
Tänk vad det skiljer sig mellan olika länder och hur man gör saker och ting. Jag har en känsla av att man utvecklar en viss sorts mentalitet och tålmodighet när man bor t ex bor i ett land som Costa Rica (eftersom det skiljer sig så mycket från t ex Sverige och USA). Jag har lagt upp en länk till din blogg från min blogg (över bloggar jag läser).
Så "hemmablind" man blir. Jag och många med mig tror inte att det går att göra saker på annat sätt än här i Sverige. Du bevisar ju att det finns många sätt att lösa saker och ting - som räkningar t.ex. Jag gillar vardagsbeskrivningar från andra länder.
nejma: Omgjorda garage och barnvagnar... ja, det låter lite mer exotiskt än här. :-) Visst finns det en del handdukar på gatan här också, men de är mest till för krimskrams. Mat handlar man antingen på marknaden, kvartersbutiken eller på stormarknader som knappt skiljer sig från de i Sverige.
Däremot har vi varken kontaktkort eller kölappssystem här, och det tar nog många år ifall det någonsin kommer hit. Så det jämnar väl ut sig antar jag. :-)
anne-marie: Jag tror att du definitivt har rätt i att man utvecklar mer tålamod i ett land som Costa Rica än i Sverige. Tack för tipset, det får bli ett eget inlägg i bloggen!
Jag har länkat till din blogg också.
magalös: Förstår vad du menar. Innan jag kom hit hade jag bara varit i länder där det mesta fungerar som i Sverige, och det var minst sagt mycket som förvånade mig när jag kom hit. Men det funkar ju, och det är ju det som räknas.
Nu är jag ju van vid allt, men att skriva om det blir som att återupptäcka allt igen. :-)
Skicka en kommentar