söndag, februari 18, 2007

Fler jordskalv!

Tydligen har vi jordskalv var och varannan dag här, men de flesta är så små att man inte märker dem.

Men idag, idag händer det grejer! Ett par gånger under den senaste timmen har jag känt marken skaka.

Man sitter där och slösurfar och helt plötsligt rör sig marken under fötterna. Det känns ungefär som när man kliver på ett rullband med ena foten och har andra foten kvar utanför. Som att något drar ens fötter fram och tillbaka.

Folk är lite mer vana vid jordskalv än vad jag är och visar inte med en min att de märker något. Jag däremot, jag sitter på helspänn med ett glatt leende och uppspärrade ögon. Det är ju riktigt spännande!


Japp, en hel del seismisk aktivitet idag, enligt UNA (Universidad Nacional de Costa rica)

Under de närmaste två månaderna kommer vi fler och starkare jordskalv (inte farliga, men man märker dem). Det sker varje år i skiftet mellan torrperiod och regnperiod eftersom vädret förändras ganska drastiskt efter varje jordskalv .


Som idag till exempel. Hela dagen har det varit klarblå himmel och strålande sol, men inte många minuter efter jordskalven blev det mycket kyligare och började spöregna. För första gången på över två månader.

Hoppas det kommer ett jordskalv till snart som gör vädret lite varmare och soligare igen!

Inga kommentarer: