fredag, september 12, 2008

Flytten

Oj vad länge sedan det var jag uppdaterade här på bloggen. Hela två veckor, men för mig känns det som en dag eller två. Tänk att det kan vara sånt jobb att flytta, och när man dessutom har hur mycket annat som helst att göra så räcker knappt tiden till. Det har varit två riktigt stressiga men också riktigt roliga veckor. Det är skönt att det är långhelg här nu så jag kan lägga mig och sova i ett dygn eller två. ;-)

Nu är jag i alla fall på plats i det nya huset. Jag trivs riktigt bra här, både i huset och i området. Jag nämnde det aldrig förut (eftersom jag fortfarande bodde kvar på förra stället och inte ville oroa släkt och vänner i onödan) men en stor anledning till att vi flyttade var inte bara att få större och finare bostad utan även på grund av att området där jag bodde började bli lite väl farligt för min smak.

Det låg bra till eftersom det är väldigt bra bussförbindelser där och det ligger nära både centrum och ett stort köpcenter, men under den senaste tiden förändrades det mycket. Det ligger nämligen även väldigt nära ett område som är känt som det farligaste i stan, med mycket drogproblem och kriminalitet, och för att ta sig dit/därifrån passerar man gatan där jag bodde. Under de sista veckorna jag bodde där hörde jag var och varannan dag om folk som blev rånade under kniv-/pistolhot av förbipasserande.

Vakterna på min gata och på köpcentret började varna för att ens gå den korta sträckan på 20 meter från min gata till köpcentret/bussen, inte bara på kvällen som tidigare utan även mitt på dagen. Eftersom jag inte har bil och var tvungen att gå den sträckan ändå kändes det faktiskt inte särskilt kul. Man ska ju kunna gå och köpa mjölk utan att behöva se sig över axeln hela tiden och oroa sig om någon dyker upp bakom nästa hörn. Det kanske låter lite överdrivet men hör man hela tiden om grannar som blivit rånade alldeles utanför där man bor, gamla som unga och vilken tid på dygnet som helst, så blir det obehagligt att gå just den sträckan*. Det är synd att det blivit sådär för jag trivdes faktiskt där förut.

Det här är den lilla vägen som går från området där jag bodde till köpcentret (bilden tagen mot området). Det ser ju ganska idylliskt ut med en liten lekpark och ungar som leker, men den senaste tiden har tydligen gäng börjat sitta där på bänken i lekparken där de väntar på rånoffer som passerar. Vakterna då? De befinner sig alltid på andra sidan området verkar det som...

Så det är helt underbart att ha flyttat till ett nytt område. Det gör ingenting att jag måste gå lite längre till bussen eftersom vägen dit är helt annorlunda. Här ser jag bara folk som bor i området, vägarna kantas av parker, träd och blommor och en del har till och med krukväxter utanför sitt hus som tydligen kan stå där utan att bli stulna/förstörda! Jag är grymt imponerad.

Visst har husen galler här också, som man ser på bilden nedan. I stort sett alla hus i städerna här har det, och det gäller ju inte bara Costa Rica. Jag vet inte hur mycket det beror på säkerhet egentligen eller om det bara är "tradition" att bo bakom galler, men så är det. I början tyckte jag att det var som att bo i ett fängelse fast med egen nyckel att komma in och ut med, men efter ett tag vänjer man sig och börjar jämföra hur snygga galler olika hus har. Förut hade jag tråkigt svart galler men nu har jag uppgraderat till en gladare färg. Tydligen har jag papayafärgat galler enligt en räkning som damp ner*. :-)

Här skymtar min nya kvartersbutik, där de har allt från livsmedel och verktyg till tvättkorgar i grälla färger och en massa småkrafs. Det är helt otroligt vad mycket man får plats med i en liten affär om man vill.


*
Sen kanske jag ska tillägga för alla som googlar sig hit på Costa Rica och kriminalitet att det jag beskrivit nu inte är det normala här. Det finns bra områden och det finns dåliga och använder man bara sunt förnuft och inte lallar runt i skumma områden så klarar man sig oftast bra. De allra flesta här är otroligt vänliga, varma människor men precis som överallt annars finns det faror och kriminalitet också. Jag får kanske skriva ett eget inlägg om det framöver.

**Som jag skrivit tidigare är ju adresserna rätt speciella här. Där jag bor nu är de halvbra faktiskt, det står till och med vilken etapa jag bor på och vilket husnummer jag har (!), men man lägger även till för säkerhets skull: Vitt hus med papayafärgat galler.

7 kommentarer:

Sara sa...

"Vitt hus med papayafärgat galler" - helt underbart! Hahaha

nina sa...

sara:
Visst är det kul! :-D Och det är så kul att jag har lärt mig en ny färg, för nyligen skulle jag ge en vägbeskrivning till en elektriker och sa att jag bodde i ett vitt hus med "ungefär sån här färg på gallret" och pekade på någon tegelsten. Nästa gång vet jag vad jag ska säga! :-D

Marianne sa...

Oj, tur att ni har flyttat nu då! Man vill ju inte gärna bo i det farligaste området i stan. Man måste självklart kunna röra sig utomhus utan att vara rädd. Här i Kairo vet jag faktiskt inte var det farliga området är, eller om det ens finns. Kanske ska ta reda på det.

Du måste ge färgexempel på hur papayafärgat är! Vilken bra adress. Förresten är det så jag brukar säga också - mitt emot moskén.

nina sa...

marianne:
Ja, det är verkligen jätteskönt att ha flyttat. Där jag bodde var egentligen medelklassområde men låg ju bara ett par hundra meter från det farliga området och det började ju verkligen märkas på slutet. Här njuter jag av att kunna gå på en liten promenad i området sent på kvällen, minns faktiskt inte när jag gjorde det senast. Underbart! :-)

Om du inte vet var det farligaste området finns så är det nog ingen fara, för då bor du ju inte nära det i alla fall. Att just det området jag pratat om är farligt är inte just att det är fattigt eller så utan för att det är ett riktigt cracknäste och folk på crack är inte att leka med.

Vad kul att du också använder landmärke när du ger adressen. :-) Och japp, jag får ta och fota mitt finfina papayagaller. ;-)

Petchie75 sa...

oJ, jag måste ha missat det här inlägget - koncentrerade mig på flaggorna förra veckan! Det låter som ni fattade helt rätt beslut att flytta! Inte kul att riskera att bli rånad... Ungefär samma sak var det för mig när jag flyttade från min första adress i Bryssel - jag hade inbrott och en kollega blev rånad samma vecka som jag bestämde mig för att flytta! Kändes helt rätt med andra ord ;-)
Det är ungefär samma situation i Puerto Rico - det gäller att veta ungefär var det är säkert att gå och var det är mindre säkert... Innan vi flyttade hit så läste jag mycket om kriminalitet och våld i Puerto Rico och var faktiskt ganska skraj - och det ÄR mycket mord i jämförelse med andra länder, men oftast så är det knarkuppgörelser..
Ser framemot att se bilder av det nya hemmet!
Kram!
PS Heter kvartersbutikerna "colmados" i CR? O hade aldrig hört det ordet i Spanien, men det heter visst så även i DR..

nina sa...

Jag förstår att du flyttade från där du först bodde i Bryssel, samma sak tänkte ju jag här. Att kunna gå runt utan att oroa sig för vem som dyker upp runt hörnet är guld värt.

Jag hörde också mycket om kriminalitet och våld innan jag flyttade hit och målade nästan upp någon svart-vit krigsbild av landet. Haha, så är det ju verkligen inte men man kan ju tro det när man bara läser i forum om alla som blir rånade. Jag menar, alla som INTE skriver något har ju inte blivit rånade.

Här är det väl inte SÅ mycket mord men däremot ska man ju undvika vissa områden där risken finns att t.ex. bli rånad. Nu har jag ju koll på dem och går t.ex. aldrig till fots där, särskilt inte på kvällen.

Kvartersbutikerna här heter "pulperías", jättekonstigt ord. Folk fattade ingenting när jag frågade efter närmaste pulperían i Panama... :-D

Kram!

Anonym sa...

Hej!

Jag är en av dessa som har googlat mig in på din hemsida och följt den sedan februari någon gång då jag spenderade hela sommaren i San Jose och jag förvånas över att du inte har märkt av kriminaliteten förrens nu... Jag hade tydligen dock otur i mitt val av boende, för jag har hittills inte träffat på en enda människa här som inte har blivit rånad eller misshandlad på gatorna. Och mycket av detta hände mitt på dagarna i områden kring mall San Pedro ifall du vet vart den ligger...

Jag är glad att du har kommit till ett trevligare område nu och tack så mycket för all information som har hjälpt mig att planera min tid här nere!

/ Angelica